Nysnø 2 inviterer deg til å utforske Edvard Munchs tegnearkiv gjennom å lage egne digitale skisser. Slå deg ned i Lab-rommet, plukk opp et nettbrett og begynn å tegne. Mens du tegner, bruker systemet kunstig intelligens (KI) til å analysere din tegning og finne en Munch-tegning som ligner.
Systemet genererer ikke nye bilder og prøver heller ikke å etterligne Edvard Munchs stil – det er et verktøy som hjelper deg å oppdage og utforske tusenvis av tegninger som hittil i hovedsak har ligget skjult i museets arkiver.
Vi inviterer deg til å utforske denne andre versjonen av Nysnø – der din egen kreativitet blir en døråpner inn til Edvard Munchs verden.
En skjør samling
Dag ut og dag inn tegnet Munch det som foregikk rundt ham. Hver tegning startet med et tomt, hvitt ark – like uberørt og rent som et landskap dekket av nysnø. Med blyanten foreviget han venner, fiender, fremmede, modeller, dyr, landskap, gatebilder, symbolske figurer, karikaturer, kjendiser – og mye mer.
Museets samling rommer alt fra Edvard Munchs barndomstegninger til de aller siste han laget – over 7000 tegninger i alt. Disse arbeidene er svært skjøre og stilles sjelden ut. Når de først vises frem, må de «hvile» i lengre perioder etterpå. Med prosjektet Nysnø ønsker vi å gjøre denne skjulte verdenen av sarte verk mer tilgjengelig og engasjerende for alle.
Digitalisering av Edvard Munchs tegninger er gjort mulig med støtte fra Bergesenstiftelsen.
Derfor bruker vi KI i utviklingen av Nysnø:
Kan kunstig intelligens gjøre Edvard Munchs arkiv mer tilgjengelig? Med prosjektet Nysnø undersøker vi hvordan KI kan brukes – ikke for teknologiens egen skyld, men som et verktøy for å styrke opplevelsen av Munchs tegninger. Målet er å skape forbindelser mellom publikums og Munchs verk – og hente frem nye lag med tolkninger, refleksjoner og oppdagelser.
Hvilke konsekvenser har det –– og hvilke hensyn må vi ta – for å bruke slike verktøy til å skape meningsfulle, nære og engasjerende møter med verkene i Munchs arkiv? Dette er noen av de etiske og konseptuelle spørsmålene vi arbeider med i prosjektet.
Slik bruker vi KI-modeller og data:
Utviklingen av Nysnø 1 og 2 har vært drevet av kontinuerlig iterasjon og tilbakemeldinger fra brukere. Alt fra tidlige Lab-eksperimenter til samtaler med kunstnere, studenter og museumsbesøkende – innspillene har direkte påvirket valgene vi har tatt. For eksempel hvilke KI-modeller vi bruker, hvordan interaksjonen oppleves av publikum, og hva systemet prioriterer når det matcher din tegning med Edvard Munchs verk.
I Nysnø 1 ble det laget over 50 000 publikumstegninger, men bare 1814 verk fra arkivet ble vist eller utforsket av publikum. Med denne andre versjonen undersøker vi hvordan vi kan gå dypere inn i arkivet og trekke frem mer av innholdet i opplevelsen.
Forbedringene i Nysnø 2 – som mer presise treff mellom publikums tegninger og Munchs verk, samt evnen til å tolke farger – springer ut av det vi har lært av publikum: at opplevelsen bør være intuitiv, personlig og åpen for kreativ utforskning.
I Nysnø 2 eksperimenterer vi også med store kommersielle KI-modeller, og samler inn publikumstegninger for å trene fremtidige versjoner av nye tegne-opplevelser. Disse testene gjør det mulig for oss å utforske hvordan slik teknologi kan brukes på en ansvarlig måte i museumssammenheng.
Utviklet gjennom et forskningssamarbeid
Nysnø er et forsknings- og utviklingsprosjekt initiert og ledet av MUNCH. Konsept, design og utvikling av opplevelsen ble skapt som en del av vårt pågående arbeid i MUNCH Lab, der vi utforsker nye måter å engasjere seg i Munchs kunst på.
For å realisere eksperimentelle prosjekter som Nysnø, er vi avhengige av partnerskap som støtter kreativ utforskning, eksperimentering og forskning.
Systemet som bruker kunstige intelligens til å skape en kobling mellom dine tegninger og Edvard Munchs tegninger, er utviklet gjennom et forskningssamarbeid med teknologiselskapet Tata Consultancy Services (TCS).
Interaksjons- og front-end-designet er laget av den uavhengige designeren og utvikleren Jakobsen Frukt og Grønt, sømløst koblet til TCS’ back-end av Datadyr.
Teaser-animasjonen for Nysnø og designet av formidlingsheftet er laget av Intercity.