Dørene åpner: 12:30
Arrangementsstart: 13:00
Språk: Engelsk
Sittende arrangement.
Billetten inkluderer inngang til utstillingene.
Toppsalen har begrenset kapasitet, kom tidlig for å sikre en plass. Alle som skal bevege seg gjennom utstillingsområdene må sette av tid til å legge fra seg sekker, paraplyer og flytende veske i de låsbare skapene i lobbyen.
Med utgangspunkt i utstillingen Ludvig Karsten – Rastløs diskuterer professor MaryClaire Pappas og kurator Signe Endresen Ludvig Karstens kunst og tilhørighet i norsk kunsthistorie.
Ludvig Karsten (1876-1926) var en høyt ansett kunstner i sin samtid, med et bredt nettverk. Han solgte de fleste verkene han produserte, og ble hyllet av kritikerne. Karsten malestil var rastløs, og han kunne nærmest endre den fra bilde til bilde.
Etter sin død ble han gradvis marginalisert i norsk kunsthistorie. Hans kunstnerskap omtales ofte som et sidespor uten noe særlig betydning for utviklingen av moderne kunst i Norge, og han vises sjelden i norske museer i dag.
Karsten var aktiv i en tid preget av store fløydannelser i kunstmiljøet. Grupperingene som oppstod har hatt stor innvirkning på norsk kunsthistorie og -kanon.
Hvordan fremstår Karstens kunst for oss i dag? Hvor passer han egentlig inn?
MaryClaire Pappas er professor i kunsthistorie ved Savannah College of Art and Design. Hun har en PhD i kunsthistorie fra Indiana University (2022) og er spesialist på norsk og svensk moderne kunst. Hun publisert nylig boken Landscape and Nature in Scandinavian Art (med Tonje Haugland Sørensen), og arbeider for tiden med sin første monografi, Somatic Citizenship: Painting and Pedagogy in Norway and Sweden, 1908-1925.

©Ove Kvavik
Signe Endresen er førstekonservator på MUNCH. Hun har en PhD i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo (2015). Endresen er kurator på utstillingen Ludvig Karsten – Rastløs og er spesialist på norsk og europeisk moderne kunst.

©Ove Kvavik
© Ludvig Karsten: Gobelin, 1911, Rolf E. Stenersens gave til Oslo by